Asiakkaasi toivovat lahjaksi ratkaisuja, jotka auttavat arjessa

Avainsanat:

No tags found.


Tuomas Otala toimii Pihlajalinna-konsernin (PIHLIS) CIO:na ja ennen sitä Terveystalo Oy:n CIO:na. Ennen näitä tehtäviä hän on ollut pitkään IT-teollisuuden palveluksessa, mm. Fujitsu Servicesin pohjoismaiden sovellus- ja projektiliiketoiminnan johtajana sekä johtoryhmän jäsenenä.

LinkedIn

Twitter

Tapahtui eräänä syksyisenä päivänä. Juttelin erään tutun kanssa, ja hän kertoi, että tarvitaan mobiilisovellus. Erään syrjäisen tehdasalueen kuorma-autokuskeille täytyisi luoda mahdollisuus välittää tieto huoltotarpeesta huoltokonttorille. Samalla saisi mahdollisesti myös ohjeita tilanteen ratkaisemiseksi.

Sovellus oli kuulemma hankala suunnitella, ja käyttöönottokin miellettiin kalliiksi, kun kerran tarvitaan älypuhelimet. Niitä kun ei ole kaikilla kuskeilla. Äkkiä laskettuna älypuhelimet + sovellus + taustaohjelmisto jne. maksavat aika paljon. Siihen hintaan saa jo yhden kuorma-auton. Uuden. Sellaisen jossa on automaattinen viestinvälitys. Paitsi että sekin maksaa. Kaveri kiukutteli, että eikö tähän löytyisi edullisempaa ratkaisua. Mietin muutaman sekuntin.

Ehdotin, että mites voisi kokeilla vaikka …matkapuhelinta? Siis vaikka soittamalla. Tai sitten vaikka käyttämällä tekstiviestiä. Siinä on ihan kaikki se, mitä tarvitaan. Ja käyttöönoton kustannukset ovat aika matalia. Halpa & tyhmä kännykkä irtoaa marketista kahdellakymmenellä eurolla. Ja jos nyt sitten sattuisi olemaan jo älypuhelin, niin sitten voisi käyttää vaikka WhatsAppia.

Suomalainen digitekeminen on maailman huippua ja sen huomaa. Me tupataan ruoskimaan itseämme asioilla, joilla ei ole mitään tekemistä elämän kanssa. Meillä on palava into saada asioita tehtyä niin, että ne ovat tekniikan terävintä reunaa. Ja vähän sitäkin terävämpää.

Kuski selviää vallan mainiosti pelkällä puhelimella, ilman sovellusta. Asioiden tekeminen digitaalisessa mielessä ’oikein’ ei tee niistä yrityksen kannalta yhtään parempia. Yrityksen tietotekniikkaa mietittäessä riittävät ratkaisut, jotka täyttävät liiketoiminnan tarpeen. Ei tarvita yhtään sen enempää. Eikä oikeasti välttämättä sitäkään. Tyyliin ’karvalakkimalli ilman karvoja’.

”Älä ole paha tonttu ja tarjoa heille kolmikirjaimisia lyhenteitä, jos toimivat ratkaisut riittävät.”

Aina, kun sovelluksia ryhdytään kehittämään, kannattaa muistaa, että jonkun pitää myös käyttää niitä. Jonkun pitää kehittää, ylläpitää, asentaa, ohjeistaa, tukea jne. Sitten tarvitaan kehitysvälineitä, palvelimia älypuhelimia jne. Yksittäisen asian kustannukset kertautuvat moneen kertaan. Sovellus ei ole pelkkä sovellus.

Pakollisena muistilistana yrityksen tietotekniikkaa kehitettäessä:

1. Onko ratkaisu välttämätön?
2. Onko tarve pysyvä?
3. Voisiko jokin jo käytössä oleva ratkaisu toimia?
4. Onko ihan oikeasti pakko?

Joulun hengessä, asiakkaasi toivovat lahjaksi ratkaisuja, jotka auttavat arjessa. Ovat helppoa, tuttuja, kustannustehokkaita. Nopeita ottaa käyttöön. Älä ole paha tonttu ja tarjoa heille kolmikirjaimisia lyhenteitä, jos toimivat ratkaisut riittävät. Joulun henkeä on iloita yksinkertaisista, toimivista asioista.