Kenttätyöntekijät ovat eri toimialojen selkäranka, niin tuotanto-, hoito-, kuin palvelutyössä. He ovat usein niitä, jotka ovat ensimmäisenä vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa, käyttävät monimutkaisia laitteita ja suorittavat kriittisiä työtehtäviä. Arjessa he kohtaavat usein monia haasteita, kuten osaamisvajetta, ylikuormitusta ja turvallisuusriskejä.
Teknologian jatkuva kehitys tuo myös kenttätyöntekijöiden arkeen helpotusta. Copilot, tekoäly ja yhdistetty todellisuus (mixed reality) tulevat muuttamaan kenttätyöntekijöiden työskentelyä merkittävästi! Tässä artikkelissa tarkastelemme asiaa tarkemmin.
Copilot x Tekoäly x Yhdistetty todellisuus
Kuvitellaan maailma, jossa koneet ajattelevat kuin ihmiset, ja digitaalinen ja fyysinen todellisuus sulautuvat yhteen. Työkaveri on joko virtuaalinen tai todellinen, mutta aina käytettävissä. Kenttätyöntekijät voivat käyttää työssään luonnollista kieltään, olemassa olevia laitteitaan tai modernia tekniikkaa, kuten MR/VR-laseja.
Tekoälyllä on taito tehdä asioita, jotka yleensä tarvitsevat ihmisen älykkyyttä, kuten tuottaa puhetta, nähdä asioita tai oppia uutta. Yhdistetty todellisuus taas on todellisen ja virtuaalisen maailman fuusio, jossa hologrammit ja digitaaliset esineet voivat elää ja olla vuorovaikutuksessa todellisen maailman kanssa.
Yhdessä nämä kaksi, tekoäly ja yhdistetty todellisuus, voivat luoda ensimmäisen käyttöliittymän, joka muuttaa tapaamme työskennellä todellisessa maailmassa. Kenttätyöntekijät voivat näiden työkalujen avulla pyytää apua, hakea tietoja ja ohjeita erilaisiin työtilanteisiin luonnollisia liikkeitä, puhetta tai katsekontaktia hyödyntämällä.
Yksi hämmästyttävimmistä esimerkeistä tästä fuusiosta on Copilot Microsoft Dynamics 365 Guides, joka julkistettiin Microsoft Ignite 2023 -tapahtumassa marraskuussa 2023. Työkalu on luova tekoälyavustaja, joka auttaa kenttätyöntekijöitä suorittamaan monimutkaisia tehtäviä ja ratkaisemaan ongelmia nopeammin kuin aiemmin ja vähemmillä keskeytyksillä. Apu on aina saatavilla silloin kun sitä tarvitaan!
Copilot Dynamics 365 Guidessa
Teollisuuden työntekijät kohtaavat usein vaikeuksia koneiden ja prosessien kanssa. Ohjeet voivat olla epäselviä tai koneiden käyttöliittymät haastavia. Copilot Dynamics 365 Guide auttaa työntekijöitä parantamaan taitojaan sekä oppimaan käyttämään ja huoltamaan koneita nopeasti. Kun jokin hajoaa ja laitteessa on toimintahäiriöitä, työntekijät voivat nopeasti tunnistaa ja ratkaista ongelman sekä raportoida ja dokumentoida toimintansa Copilot Dynamics 365 Guiden avulla.
Työntekijän ei tarvitse tuhlata aikaa etsimällä digitaalisia tai paperisia asiakirjoja löytääkseen oikeat tiedot ja ohjeet. Copilotin avulla voidaan yksinkertaisesti pyytää tarvittavat ohjeet puheella ja eleillä, kuten esimerkiksi katsomalla ja osoittamalla konetta, jonka kanssa kaipaa apua. Copilot käyttää tekoälyä löytääkseen tarvittavat tiedot kaikista organisaation luomista tietolähteistä, kuten teknisistä dokumentaatioista, palvelutiedoista ja koulutussisällöistä. Tarvittavat ohjeet löydettyään Copilot tarjoaa interaktiivisia ohjeita ja hologrammeja korjattavan laitteen päällä, näyttäen miten korjaus kuuluu tehdä.
Copilot on tehokas työkalu kenttätyöntekijöiden arkeen, koska se tarjoaa useita ominaisuuksia, jotka parantavat tuottavuutta:
- Voit kysyä ohjeita: Työntekijät voivat olla vuorovaikutuksessa Copilotin kanssa osoittamalla mitä tahansa esinettä / kohdetta ja kysyä kysymyksiä, kuten ”Miten vaihdan tämän venttiilin?” tai ”Mikä on optimaalinen paine tälle pumpulle?”. Copilot ymmärtää, mihin käyttäjä viittaa, ja vastaa puheella, tekstillä tai 3D-hologrammeilla.
- Luo sisältöä: Copilotin avulla on helppo luoda, hallita ja tehdä yhdistetyn todellisuuden sisältöä asiakaskohtaisten tietolähteiden pohjalta.
- Vaiheittaiset ohjeet: Työntekijät voivat käydä Copilotin kanssa luonnollisia keskusteluja, kuten ”Näytä minulle, miten tämä laite kalibroidaan” tai ”Poistin kannen, mitä teen nyt?”. Copilot seuraa keskustelun etenemistä ja kontekstia asiakkaan räätälöidyn tietokannan avulla ja antaa vastauksia puheen, tekstin tai 3D-hologrammien avulla.
- On-demand-tiedot: Copilot voi vastata kysymyksiin IoT-antureiden, käyttötietojen ja palvelutietojen avulla, kuten ”Mikä on nykyinen lämpötilalukema?” tai ”Kuka oli viimeinen teknikko, joka työskenteli tällä laitteella ja mitä he raportoivat?”. Copilot voi paikantaa tietyt resurssit, tunnistaa ne ja hakea tarvittavat tietolähteet reaaliajassa.
- Asiantuntijatiedon integrointi: Copilot ohjeistaa uusia työntekijöitä prosessien läpiviennissä edellisten muistiinpanojen tai puhelutallenteiden pohjalta. Näin työntekijät voivat oppia toisiltaan ja automatisoida sisäisen tiedon siirron.
- Virtaviivainen dokumentointi: Työntekijät voivat yksinkertaistaa työnsä valmistumis- ja dokumentointiprosessia Copilotin avulla. Paperien täyttämisen sijaan työntekijät voivat yksinkertaisesti kertoa puheellaan Copilotille, mitä he ovat tehneet päivän aikana. Copilot antaa ehdotuksia, joiden avulla työntekijä voi tarkistaa huoltotehtävät tehokkaasti, lisätä huomautuksia ja päivittää tuotteiden määriä ja tiloja.
Tekoälyn ja yhdistetyn todellisuuden edut kenttätyöntekijöille
- Parempi tuottavuus ja tehokkuus: Kenttätyöntekijät saavat tietoa ja opastusta nopeammin ja helpommin, sillä apu on aina saatavilla. Työtehtävät voidaan suorittaa tarkemmin ja johdonmukaisemmin, mikä parantaa laatua ja asiakastyytyväisyyttä.
- Tehostettu oppiminen ja kehittyminen: Työntekijät voivat oppia uusia taitoja ja hankkia tietoja samalla kun työskentelevät, ilman keskeytyksiä. Henkilökohtaista palautetta ja valmennusta on saatavilla aina, mikä lisää itseluottamusta ja suorituskykyä.
- Parempi työturvallisuus ja -hyvinvointi: Työntekijät voivat välttää tarpeettomia riskejä ja vaaroja, kuten altistumista haitallisille aineille, äärimmäisille lämpötiloille tai raskaille koneille. Lisäksi fyysinen ja henkinen stressi sekä väsymys vähenee, kun tukea on aina saatavilla.
Työn tulevaisuus on täällä
Copilot, tekoäly ja yhdistetty todellisuus tulevat mullistamaan meidän tapamme tehdä töitä ja oppia uutta. Copilot Dynamics 365 Guides on yksi innovatiivisimmista esimerkeistä siitä, mitä nämä tekniikat voivat tarjota kenttätyöntekijöille. Työkalu on tällä hetkellä yksityisessä esikatselussa. Julkinen esikatselu tulee ensimmäisenä saataville HoloLens 2:ssa ja sen jälkeen Microsoft laajentaa käyttöä myös mobiililaitteisiin.
Tekoäly ja yhdistetty todellisuus ovat työn tulevaisuus, ja tulevaisuus on nyt. Jos olet kiinnostunut oppimaan lisää Copilotista, tekoälystä, teollisesta metaversumista, digitaalisista kaksosista ja siitä, miten nämä voivat hyödyttää organisaatiotasi, ota yhteyttä meihin! Me Sulavalla olemme apuna tulevaisuuden tarpeiden kanssa ja autamme ottamaan käyttöön uudet tekniikat ja työkalut.