Automaation ja tekoälyn aikakaudella on tärkeää, että työnkulut ja prosessit toimivat saumattomasti. Jos työnkulku lopettaa toimintansa tai pysähtyy virheeseen, täytyy tilanne saada kiinni mahdollisimman pian eikä jäädä odottamaan tilannetta, jossa käyttäjät alkavat ihmetellä, miksi järjestelmä toimii väärin. Kriittisten sovellusten edellytys on monitoroinnin kytkeminen päälle, jolloin järjestelmä ilmoittaa, kun jokin on pielessä.
Microsoftin Power Automate on tehokas työkalu, joka auttaa automatisoimaan toistuvia tehtäviä ja työnkulkuja. Power Automate ei näytä montaa viikkoa taaksepäin suoritusten historiaa eikä sen kanssa ole nopeaa etsiä virheellistä suoritusta. Mitä enemmän työnkulkuja on, sitä suuremmaksi heinäsuovaksi virheen metsästys kasvaa. Tässä tulee peliin Application Insights, joka tarjoaa näkyvyyttä ja seurantaa automaatioille.
Integrointi Application Insightsin kanssa
Power Automateen on tullut luonnollinen tapa siirtää suoritusten lokit suoraan Azuren Application Insighstiin. Ominaisuus on vielä Preview-tilassa. Tämä ominaisuus antaa ylläpitäjille mahdollisuuden yhdistää Microsoft Power Platform -ympäristönsä Application Insights -instanssiin, jotta he voivat diagnosoida ja seurata automaatioitaan edistyneemmin.
Ominaisuus vaatii kuitenkin, että Power Platformin ympäristöt ovat Managed-ympäristöjä. Oleellista on ymmärtää, että hallitun ympäristön kytkeminen päälle vaatii kaikilta käyttäjiltä Power Platformin Premium lisenssin. Jos aiemmin ympäristöissä on ollut käytössä esimerkiksi SharePoint ja Power Apps sovellus, joka ei vaadi Premium lisenssiä, kytkemällä hallittu ympäristö päälle, tullaan vaatimaan korkeamaan lisenssiä käyttäjältä.
Miten se toimii?
Ensin ympäristöstä pitää tehdä hallittu ympäristö, tämän jälkeen luodaan Data Export, jossa määritellään mihin Azure Application Insights -instanssiin ympäristön Power Automaten logit lähetetään. Vuorokauden kuluttua alkaa Aplication Insightsista löytymään työnkulkujen suorituksia ja virheitilanteita.
Kuva: Power Automaten virheenkäsittely Scope-elementtien avulla auttaa jäsentämään työnkulkua ja toiminnallisuutta, jossa virhe tapahtuu.
Käytännössä siis virheen sattuessa saat ilmoituksen, voit paikantaa virheen nopeasti ja katsella työnkulun suoristusta, ilman että sitä pitää etsiä. Voit merkitä dataa haluamallasi tunnistella, jolloin laajemman sovelluskokonaisuuden keskeltä on helpompi nähdä yhden asian polku. Esimeriksi, jos Power Platform toiminnallisuus koostuu useammasta Power Appsista ja Power Automate työnkulusta, voit nähdä käyttäjän tai asian etenemisen Application Insightsista ilman, että sinun tarvitsee tutkia erikseen jokaisen elementin lokia Power Platofrmissa.
Saadaksesi järkevän käsityksen tiedon etenemisestä, pitää työnkulkuihin lisätä Scopeja-elementtejä, joiden avulla saadaan paketoitua toiminnallisuuksia ja antaa kontekstia virheilmoituksille. Sen sijaan, että työnkulku kaatui virheeseen 123, voit saada ilmoituksen, ettei tietoa A voitu kirjoittaa paikkaan B, koska tapahtui virhe 123. Tätä varten Power Automate työnkulkuihin tarvitaan virheidenkäsittelyä, kuten alla olevassa kuvassa.
Kuva: Data Exportin luonti aiheuttaa lokien kulkemisen Application Insightsiin. Luoda Data Export Power Platform Admin Centeristä Analytics-otsikon alta.
Viimeisenä tehtävänä on noutaa tiedot Application Insightsista. Voit seurata virheitä tai hakea lokeista kaikkien Power Automatejen suoritukset tai pelkät virheet. Voit seurata vain yhtä työnkulkua tai kaikkia kerralla. Kun löydät tavan, jolla haluat seurata virhetilanteita, on aika luoda hälytykset.
Rakenna hälytykset sopimaan haluamaanne ylläpitoon ja projektiin. Hälytykset voidaan ohjata suoraan haluttuihin kanaviin. Suositeltu on ohjata ylläpitopalveluun ja mahdollisesti sen lisäksi muihin kanaviin. Taustalla toimii tikettipohjaiset ylläpitopalvelut, joka tarjoaa ohjeet pureutua ongelmiin tehokkaammin.
Kuva: Esimerkki miten noutaa Application Insightsin lokeista kaikki Power Automate työnkulkujen käynnistymisen ja virheiden rivit viimeisen viikon ajalta.
Power Platformin konsultointi ja projektitoimitukset ovat keskeisiä elementtejä yritysten digitaalisessa transformaatiossa. Elinkaaren jatkuvuus varmistaa, että ratkaisut pysyvät ajan tasalla ja vastaavat liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin. Konsultointiprosessi alkaa tarpeiden kartoituksesta, josta siirrytään suunnitteluun ja toteutukseen. Projektin päätyttyä, ylläpito ja jatkuva kehitys takaavat toimintavarmuuden ja mahdollistavat jatkuvan parantamisen. Tämä sykli luo perustan, jonka päälle voidaan rakentaa kestävää kasvua ja innovaatiota.
Lue lisää Power Platformista
Power Platform -alusta on erittäin monipuolinen ja se sopii kaikille toimialoille ja moniin erilaisiin tarkoituksiin. Usein on kuitenkin vaikea keksiä lennosta kohteita, joihin Power Platform -työkaluja voi hyödyntää omassa organisaatiossa.
Lue alla löytyvästä blogista esimerkkejä oikean elämän Power Platform -toteutuksista. Voit poimia niistä suoraan käyttökelpoisia ideoita – Power Platformin päälle tehtyjä ratkaisuja voi räätälöidä loputtomiin.
Osallistu Power Platform -koulutuksiin
Ota Power Platform haltuun koulutuksen avulla! Automaatioihin keskittyvät koulutukset ovat erityisesti perusteet-tason PL-7002: Create and Manage Automated Processes by using Power Automate – Applied Skills -työpaja, sekä nelipäiväinen syventävä koulutus PL-500: Microsoft Power Automate RPA Developer.