Yritysjohtajat, bussikuskit, lääkärit, Wolt-lähetit, huoltomiehet, myyjät, puutarhurit ja sadat tuhannet muut liikkuvaa työtä tekevät asiantuntijat kärsivät huonosta työntekijäkokemuksesta ja tuottavuudesta – turhaan. Aika on vihdoin kypsä muutokselle, kirjoittaa Sulava toimitusjohtaja Aki Antman.
Mitä yhteistä on yritysjohtajalla ja bussikuskilla?
Vietin lähes kaikki viime viikon illat pitkissä palavereissa Microsoftin Redmondin ihmisten kanssa. Keskusteluiden aiheena oli pääosin tietotyön teemat Microsoft seuraavalla, heinäkuussa 2021 alkavalla, tilikaudella. Yksi keskeisimmistä teemoista oli FLW:t, eli Front Line Workerit – liikkuvan työn tekijät. Miksi tämä teema nousee nyt ylitse muiden?
Perinteisessä ajattelussa on totuttu, että liikkuvat työntekijät ovat ns. kenttätyöntekijöitä – eli vaikkapa huoltomiehiä, sairaanhoitajia, opettajia, bussikuskeja tai poliiseja. Näin varmasti onkin, mutta oikeasti ryhmä on huomattavasti laajempi. Itse käsitän liikkuvan henkilöstön jokaisena meistä, joka viettää suurimman osan työajastaan muualla kuin omalla työpisteellään. Näin korona-aikana voi myös leikitellä ajatuksella, että jokainen, joka ei tee etätyötä pilviajan välineillä on liikkuvan työn tekijä.
Vuosia sitten eräs ystäväni valitteli sitä, että viestien kirjoittaminen ja oman organisaatioiden asioiden seuraaminen auton takapenkiltä on todella hidasta ja turhauttavaa. Kyseessä on erittäin tunnettu yritysjohtaja, jonka päivät sujuivat tuolloin kierrellen ympäri kotimaata erilaisten omistusyhtiöiden (hallitusten) kokouksissa. Tällöin keksittiin yhdeksi ratkaisuksi viestien saneleminen puhelimelle kannettavalla tai padilla kirjoittamisen sijaan. Nykyään olisi luonnollisesti tarjolla paljon innovaatisempiakin tapoja viestintään. Mutta omasta mielestäni tämä ystävä on liikkuvan työn tekijä ihan siinä missä vaikkapa teho-osaston hoitajakin. Molemmat tekevät supertärkeää työtä, josta vain murto-osa tapahtuu toimistotuolissa istuen.
Korona jätti perinteiset liikkuvan työn tekijät yksinään toimistotyöläisten siirtyessä etätöihin. Liikkuvalle henkilöstölle jäi entistä hankalammat työtehtävät, kohonnut riski sairastua sekä jatkuva epävarmuus. Samalla ympäriltä hävisivät työpaikan tarjoamat sosiaaliset aktiviteetit ja verkostot.
Viimeistään nyt on aika tuoda liikkuvalle henkilöstölle modernit työ- ja kommunikointivälineet – näihin he ovat jo vuosikausia tottuneet vapaa-ajallaan. Samalla saadaan myös toteutettua aivan uudenlaisia toimintamalleja ei niin perinteiselle liikkuvalle henkilöstölle.
2010-luvun opit ja rajoitukset eivät enää päde
Nykyajan laitehallinta mahdollistaa todella yksinkertaiset, toimivat ja kustannustehokkaat ratkaisut päätelaitteiden hallintaan. Useimmiten tämä laite on henkilön itsensä tai työnantajan omistama älypuhelin. Todellisuudessa asiakkaillamme laitekirjo on huomattavasti laajempi, alkaen vaikkapa sairaalakäyttöön suunnitelluista laitteista päättyen aina droneihin ja VR-laseihin.
Päätelaitteet eivät myöskään ole kalliita. Moni asiakkaamme on siirtynyt vaikkapa Zebran laitteisiin ja korvannut niillä perusälykännyköitä, radiopuhelimia, Doro-puhelimia sekä kaikenlaisia omituisia toimialakohtaisia viritelmiä.
Sovelluskehityksessä low-code -ratkaisut korvaavat entistä useammin kalliin natiivisovellusten tekemisen. Microsoft 365-ympäristö tarjoaa valmiina integraatiot useimpiin tausta järjestelmiin. Eräs asiakkaamme, yksi maailman tunnetuimmista yrityksistä, rakensi itse (!) Power Platformin päälle asiakaspalvelijoiden palautejärjestelmän, joka integroituu yli kymmeneen taustajärjestelmään SAPista lähtien. Ja kun sanon rakensi itse, niin 80% työstä tapahtui liiketoimintaihmisten toimesta, 15% oman ICT:n ja 5% konsultin toimesta. Kalenteriaikaa kului viikkoja ja nyt järjestelmän piirissä on yli 50,000 työntekijää.
80% työstä tapahtui liiketoimintaihmisten toimesta, 15% oman ICT:n ja 5% konsultin toimesta. Kalenteriaikaa kului viikkoja ja nyt järjestelmän piirissä on yli 50,000 työntekijää.
Rutiinien automatisointi sekä vanhanaikaisten taustajärjestelmien tuonti modernilla käyttöliittymällä liikkuvalle henkilöstölle on helpompaa kuin koskaan. Asiakkaidemme yleisimpiä käyttötapoja ovat esimerkiksi työvuorojen ja tehtävien hallinta, erilaiset hyväksymisprosessit, avun saaminen nopeasti yllättävissä tilanteissa, käyttö- ja turvallisuusohjeiden lukeminen, lisämyyntivinkkien antaminen sekä ongelmista ja epäkohdista raportointi. Lähes poikkeuksetta nämä ratkaisut on integroitu taustajärjestelmiin.
Nyt on aika toimia – liikkeelle kolmen vaiheen mallilla
Koronarokotusten myötä vaiheittainen paluu työpaikoille näyttäisi nyt tapahtuvan ennen ja jälkeen kesälomien. Toisaalta odotamme kaikki tätä, mutta samalla kukaan meistä ei ole enää valmis palaamaan kuluttaviin rutiineihin alkaen ruuhkista, palaveriputkista, turhista työmatkoista ja kankeista tietojärjestelmistä päättyen yksinäisiin työpäiviin ilman tapaa kommunikoida kollegoiden kanssa sekä saada apua että jakaa osaamistaan.
Uudenlaisten liikkuvan henkilöstön työvälineiden ja toimintatapojen käyttöönotossa onnistuneita asiakkaitamme yhdistä muutama tekijä. Näitä ovat vaikka:
- Ennakkoluulottomuus organisaation kaikilla tasoilla
- Halu kehittää työympäristöä – jokaiselle työntekijälle
- Kyky aikaansaada kustannussäästöjä muutenkin kuin leikkaamalla – tosin toki tässäkin mallissa leikataan, mutta leikkaus kohdistuu lähinnä ikuista nousukautta aivan liian kauan eläneisiin vanhanajan ICT-toimittajiin
- Kyky tunnistaa kehitystarpeet liiketoiminnassa
- Valmius pilotoida tunneissa ja päivissä valmistuvia ratkaisuita
Olemme luoneet ketterän ja systemaattisen mallin liikkuvan henkilöstön työn kehittämiseksi.
Lataa oppaamme, josta löydät mallin pääkohdat ja voit lähteä toteuttamaan niitä vaikka heti. Aloittamalla tällä viikolla ehdit saada paljon aikaiseksi jo ennen vappua.