Copilot tuo tuottavuusloikan, mutta vaatii rinnalleen jämäkkää muutosjohtamista

Hyppäsimme Sulavalla Microsoftin tekoälyjunaan jo vuonna 2015. Suuret kielimallit ja generatiivisen keinoälyn toimme tarjontaamme alkuvuodesta 2023 ja kevään aikana ehdimme kartoittaa yli 60:n organisaation tekoälyyn liittyviä tarpeita ja käynnistää ison joukon konkreettisia hankkeita.

Voimme jo nyt sanoa varmuudella, että saadakseen tekoälystä kilpailuedun, täytyy liikkua nopeasti usealla rintamalla: toisaalta tekoälyn omaksumisessa sisäisen työskentelyn tehostamiseen, toisaalta asiakaskokemuksen ja loppuasiakkaille suunnattujen tuotteiden ja palveluiden parantamiseen.

Samalla pitää jatkuvasti tutustua konkreettisesti tekoälyn tarjoamiin mahdollisuuksiin, viedä uusia ratkaisuja loppukäyttäjille niin nopeasti kuin mahdollista, sekä ohessa miettiä jokainen toiminto ja prosessi uusiksi AI:n tuomien mahdollisuuksien täysimittaiseksi hyödyntämiseksi. Täytyy siis olla valmis kehittämään teknisiä ratkaisuja sekä työntekijöiden kyvykkyyksiä saman aikaisesti kaiken hyödyn irti ottamiseksi ja miettiä tulevaisuutta pidemmällä tähtäimellä.

Kyetäksemme valjastamaan jopa 4.4 biljoonan dollarin tuottavuusloikan (McKinsey report 2023: The economic potential of generative AI: The next productivity frontier), innovointia ja tuotekehitystä on tehtävä systemaattisesti ja strategisesti, ylimmästä johdosta ohjaten. Käytettävissä olevien työkalujen lisääntyessä tarvitaan pelisääntöjä ja eettinen ohjeistus siihen, mitä tekoälytyökaluja käytetään eri tarpeisiin ja miten. On valmistettava ja varmistettava tiedon suojaaminen, viestintä ja yhteistyö koko organisaation sisällä. On ymmärrettävä kokonaisarkkitehtuuri ja miten kymmenet ideat priorisoidaan ja toteutetaan tehokkaimmalla ja turvallisimmalla mahdollisella tavalla. Lisäksi luonnollisesti kaikki tehdyt ratkaisut pitää varmistaa lakien, säädösten ja yksityisyyden suojan vinkkelistä.

Mistä lähteä liikkeelle?

Me Sulavalla haluamme taata sen, että organisaatiot saavat kaiken hyödyn tehokkaasti ja turvallisesti tekoälystä irti, huomioiden kaikki pienetkin yksityiskohdat. Sen vuoksi olemme suunnitelleet tähän tarpeeseen vastaavan palvelun: Microsoft Copilot Modern Work as a Service.

Kuten nimikin paljastaa, palvelun keskiössä on Microsoftin pian laajempaan levitykseen julkaisema, tietotyöläisille suunnattu Microsoft 365 Copilot -palvelu, joka loihtii käskystä kokonaiset PowerPoint-esitykset, Word-dokumentit, Excel-analyysit ja sähköpostit. Pluginien kautta Copilot mahdollistaa pääsyn Microsoftin omien tietojärjestelmien ohella myös muihin organisaation tietolähteisiin (ERP:it, HR- ja talousjärjestelmät, asiakastiedot, liiketoimintojen ydinjärjestelmät jne.) sekä ulkoisiin tietokantoihin.

Tuottavuuspotentiaali on massiivinen, mutta niin on myös epäonnistumisen mahdollisuus. Jotta työntekijä tunnistaa työssään ne prosessit, joissa Copilottia voidaan hyödyntää, saa aikaiseksi tartuttua uusiin työkaluihin ja vieläpä osaa kirjoittaa tarpeeksi yksityiskohtaiset komennot tekoälylle, tarvitaan paljon koulutusta, muutosjohtamista ja kädestä pitämistä.

Olemme varmasti yksimielisiä siitä, että 30 dollarin kuukausimaksu on halpa tehokkaasta työstä, mutta liian kallis hukkaan heitettäväksi. Microsoft Copilot-Aided Modern Work as a Service -palvelumme varmistaa, että näin ei käy. Teimme Copilot Early Access Program -asiakkaamme kanssa laskelman, jossa pessimistisessäkin skenaariossa Copilottien tehokas hyödyntäminen säästää työntekijän roolista riippuen 29–75 minuuttia päivässä.

Mistä Copilot Modern Work as a Service koostuu?

Palvelu koostuu kolmesta vaiheesta. Jokaisessa vaiheessa siirrämme kaiken osaamisemme asiakkaallemme, jotta asiakas pystyy jatkuvasti tekemään entistä enemmän Copilottien mukautustyöstä itse. Luonnollisesti Sulavan koulutusosaaminen on tässä työssä keskiössä.

Vaihe 1: Perustan luominen

Ensimmäisessä vaiheessa hoidamme kaikki tekoälyn käyttöönottoon liittyvät asiat, jotka jokaisen IT-osaston on joka tapauksessa pakko hoitaa seuraavien kuukausien aikana. Varmistamme tekniset valmiudet, rakennamme roolipohjaiset käyttötapaus-skenaariot ja pelikirjat, laadimme taloudelliset ennusteet sekä ohjeistamme koko organisaation keinoälyn ja Copilotien kanssa työskentelyyn. Pilottitiimi pääsee kokeilemaan tekoälytyökaluja heti alusta alkaen. Aloitamme tekoälyyn liittyvien kyvykkyyksien rakentamisen koko organisaatiossa ja tuemme viestintää ja johtoa.

Vaihe 2: Champions -verkosto

Toisessa vaiheessa rakennamme organisaatioonne Champions-verkoston, joiden kanssa otamme ensimmäisenä käyttöön Copilotin. Koulutamme Champions-verkoston hyödyntämään Copilotia työssään ja samalla pääsemme kokemaan tekoälyn todelliset hyödyt roolikohtaisesti arjen tehtävissä. Mittaamme myös Copilotin vaikutusta tuottavuuteen, laatuun ja työtyytyväisyyteen.

Vaihe 3: Jatkuva kehitys

Kolmannessa vaiheessa laajennamme Copilotin koko organisaation käyttöön ja aloitamme Copilotin ulkopuolelle jäävien tekoäly-innovaatioiden kehittämisen. Yhdessä Microsoftin koko AI-portfolion kanssa mahdollisuudet ovat loputtomat eikä nollasta tarvitse aloittaa. Esimerkiksi Power Platformin avulla yksinkertaisimmat tekoälysovellukset ovat tehtävissä päivissä! 🤩

Mitä seuraavaksi?

Palvelumme avulla organisaationne voi nauttia Copilotin eduista ilman, että kokonaisuutta tarvitsee itse hallita. Voitte keskittyä ydinliiketoimintaanne ja sen kehittämiseen, kun me hoidamme kaiken muun. Säästätte aikaa, rahaa ja resursseja!

Mikäli haluat varmistaa parhaan kilpailuedun ja ottaa massiivisen tuottavuusloikan, älä jätä tätä mahdollisuutta väliin. Jotta Copilot on organisaationne tehokäytössä heti julkaisupäivästä alkaen, valmistelut on paras aloittaa heti.

Copilot Modern Work as a Service -palvelumme on tarkoitettu suuremmille organisaatioille ja Copilot for Microsoft 365 Essentials-palvelumme on pienemmille, noin 30–300 hengen organisaatioille. Mikäli haluat keskustella teidän organisaationne näkökulmasta kumpi palvelu sopisi paremmin, niin älä epäröi ottaa suoraan yhteyttä!

Vie organisaatiosi tuottavuus uudelle tasolle tekoälyn avulla -webinaari

 

Katso tallenne webinaaristamme, jossa kävimme
tarkemmin läpi Sulavan Microsoft Copilot Modern Work as a Service -palvelun.

 

Katso tallenne