Kenttätyöntekijöitä työskentelee muun muassa asiakaspalvelussa, tehdasympäristöissä ja erilaisissa huoltotehtävissä. Tässä artikkelissa käymme läpi nykyaikaisen kenttätyöntekijän päivän ja pureudumme siihen, kuinka Metaverse-tekniikka, joka sisältää yhdistetyn todellisuuden (mixed reality), virtuaalitodellisuuden ja muut teknologiat sekä laitteet, voi tehdä heidän päivästään täydellisen.
Kuinka sujuu esimerkiksi teknikkojen välinen yhteistyö, uuden osaamisen kartuttaminen ja tehtävien vastaanotto päivän aikana? Millaisia mahdollisuuksia tämä tarjoaa tuotannon optimointiin, vikojen määrittämiseen ja korjaamiseen tehtaissa sekä huollon tehostamiseen, jotta tuotannon katkokset saadaan minimoitua? Kutsutaan kuvitteellista kenttätyöntekijämme Marjukaksi ja seurataan häntä kuvitteelliselle tehdastyömaalle.
Aamu
Ensimmäinen asia, jonka Marjukka tekee heti aamurutiiniensa jälkeen, on tarkistaa Microsoft Teamsista, millaisia töitä siellä odottaa. Tätä varten hänen yrityksensä tarjoaa Teamsissa kustomoidun Power Platform -sovelluksen, joka korostaa aikatauluja ja tehtäviä, joita hallinnoidaan yrityksen Dynamics 365 Supply Chain Management– ja Dynamics 365 Field Services -palveluissa.
Tämä on järkevää, koska hänen yrityksensä käyttää D365 Supply Chain Management -ratkaisua valmistusprosessinsa hallintaan – ioT-laitteet on kytketty Microsoft pilveen reaaliaikaisten tietojen saamiseksi ja tietoja myös synkronoidaan Dynamics 365 Field Servicen ja Azure Digital Twinsin kanssa edistyneempien ominaisuuksien saamiseksi. Yhtiö käyttää tehdasjärjestelmiin integroitua D365 Field Serviceä työtilausten hallintaan ja Supply Chain Managementia varmistaakseen, että huolto tapahtuu optimaalisiin aikoihin valmistusprosessin suhteen seisokkien minimoimiseksi ja tehtaan suorituskyvyn optimoimiseksi.
Marjukka näkee, että häntä odottaa useita tehtäviä, mutta kriittisin tehtävä on korvata ja diagnosoida tietyt ohjausyksiköt yhdessä tuotantolaitoksessa. Hän käyttää upotettua Teams-chattia kysyäkseen huoltosuunnittelutiimiltä tietoja suunnitellusta huollon aikavälistä. Samaan aikaan hän saa itselleen lisätietoja ohjausyksiköistä ja teknisestä huoneesta, jossa hän aikoo tehdä huoltotöitä. Hän ottaa esiin huoneen 3D-digitaalisen kaksosen ja tutustuu räkkisuunnitteluun, kaapelireitteihin ja aiempien sen parissa työskennelleiden teknikoiden muistiinpanoihin, ja hän näkee myös kohdeohjausyksikkönsä korostettuna siellä.
Marjukka saa myös nostettua esiin tietoja ohjausyksiköistä, tarkistaa sen lämpötilahistorian ja elinkaaren ennusteen sekä lähellä olevat yksiköt varmistaakseen, ettei kehikossa tai huoneessa ole laajempaa ongelmaa. Hän voi tarkastella näiden yksiköiden dokumentaatiota, asennus- ja huoltohistoriaa ja varmistaa, että hänellä on oikeat yksiköt odottamassa häntä noutopisteessä.
Kun Marjukka on saanut vahvistuksen huoltoajasta, hän voi ajoittaa kulkemisensa ja vaaditun huoltoajan tehtaalle kalenteriinsa. Hän miettii, että on kulunut jonkin aikaa siitä, kun hän vieraili tehtaalla viimeksi, joten hän ottaa esiin koko tehtaan 3D-digitaalisen kaksosen muistuttaakseen itseään reitistään kohdepaikkaan lähimmille pysäköintialueille ja käyttää työkalua reitin näyttämiseen pysäköinnistä tekniseen huoneeseen. Hän näkee myös turvallisuusvaatimukset ja pääsyyn vaadittavat passit – ja on iloinen nähdessään kaikkien omien kurssiensa ja passien näkyvän vihreinä. Tämä on myös oletettavaa, koska hänet nimitettiin suorittamaan tämä tehtävä.
Marjukka on oppinut kokemuksesta, että on parempi tarkistaa vaatimukset ja reitit ennen paikkaan siirtymistä. Siksi hän tarkkailee reittiä etukäteen, jotta hänen ei tarvitse käyttää erikseen yhdistetyn todellisuuden opasta paikassa ollessaan.
Marjukka voi tehdä kaiken tämän käyttämällä integraatiota Supply Chain Managementiin, Field Serviceen, digitaalisiin kaksosiin ja yrityksen tietopalveluihin. Kun digitaaliset kaksoset ja muut palvelut luodaan, on mahdollista kartoittaa ja sisällyttää tehtaalle asennettujen laitteiden ja koneiden asiakirjat sekä sijainnit. 3D-skannattu tehdasalue ja sisätilat auttavat hallitsemaan ja suunnittelemaan huoltoa, mutta toimivat myös interaktiivisena kiertueena alueelle.
Kuten Marjukka tunnistaa, ja vahvistaa tähän hyväksynnän esihenkilöltään, tehtaan huoltotehtävä on etusijalla muihin tehtäviin, jotka eivät sovi päivään enää tämän tehtävän lisäksi. Ne delegoidaan nopeasti muille teknikoille. Marjukka ajaa noutopisteeseen ja saa varaosat sekä tehdassertifioidun HoloLens 2 -setin. Kokemuksesta hän varmistaa, että se on ladattu täyteen, sillä jotkut palauttavat laitteita lataamatta niitä.
Teamsin hyväksynnillä voidaan tehdä jo nyt monipuolisia ja monipuolisesti integroituja hyväksyntäkulkuja jolloin niiden käyttäminen yhtä useammissa tilanteissa on aiempaa helpompaa ja tarkoituksenmukaista. Esimerkissä oleva hyväksyntä lähtee pyynnöstä automaattisesti esihenkilölle (ja varahenkilöille) ja kun priorisointihyväksyntä on saatu voidaan integraatioiden ja työnkulun avulla siirtää Marjukan muut tehtävät häneltä pois odottamaan siirtoa muille huoltoteknikoille.
Lounasaika
Koska Marjukalla on vielä aikaa ennen kuin hänen on lähdettävä ajamaan, hän käyttää sen opiskeluun. Hän avaa Viva Learning -ohjelman Teamsista ja jatkaa sertifioitumista kohti vanhemman teknikon ammattia ja osallistuu on-demand -koulutukseen 3D-ympäristössä. Koska hänellä on 3D-lasit toisessa toimistossa, hän käyttää vain kannettavaa tietokonettaan liittyäkseen koulutukseen Microsoft Teamsin avulla.
Vaikka 3D-kokemus olisi mukaansatempaavampi ja keskittyneempi, hän voi silti liittyä koulutukseen 2D-tilassa ja nauttia 3D Metaverse -ympäristöstä joka pyörii Microsoft Meshissä. Tekoälybotit – tai eOpet tai Opedroidit, kuten jotkut kutsuvat heitä – ohjaavat häntä koulutuksen läpi ja vastaavat hänen kysymyksiinsä – ja koulutuksen lopussa hänen tietonsa testataan.
Marjukka on iloinen päästyään koulutuksesta läpi ja hänellä on puoli tuntia aikaa, joten hän hyppää oman tiiminsä Metaverse-tilaan nähdäkseen, onko joku hänen kollegoistaan läsnä. Siellä on pari teknikkoa, ja hän voi kertoa heille, että hän on askeleen lähempänä nimitystä vanhemmaksi teknikoksi. Jaakko, yksi hänen kollegoistaan, kysyy muutaman kysymyksen hänen edellisestä työkohteestaan, koska on menossa sinne myöhemmin. Marjukka antaa Jaakolle mielellään tietoa ja vinkkejä ennen kuin hänen on mentävä lounaalle ja lähdettävä tehtaalle.
Tulevien Microsoft Meshin ja Mesh for Teamsin avulla ihmiset voivat liittyä kokouksiin, koulutuksiin ja pysyviin tiloihin 3D-tiloissa (kutsumme niitä Metaverseiksi, jotkut saattavat mieluummin käyttää virtuaalitodellisuustila-sanaa) laiteriippumattomasti ilman 3D-laseja. Esimerkissä Marjukalla ei ole VR-lasejaan mukana, joten hän liittyy tilaan kannettavalla tietokoneellaan. Hän voisi käyttää myös puhelintaan tai tablettiaan. Esimerkissä hän ei halua käyttää HoloLensia siihen, koska hän haluaa varmistaa, että se on ladattu täyteen työtehtävälle. HoloLensin avulla on jo nyt mahdollista luoda motivoivia koulutus- ja oppimiskokemuksia.
Iltapäivä
Marjukka ajaa tehtaalle käyttämällä Field Servicen hänelle ehdottamaa älykästä reittiä. Sisäänpääsy tehtaalle on helppoa – tekoäly tunnisti hänen autonsa ja hän vahvistaa portille henkilöllisyytensä ja tehtävänsä tehtaalla. Koska hän tutustui alueisiin ennalta, on helppo löytää teknistä huonetta lähinnä oleva pysäköintialue. Hän hakee reppunsa ja työkalunsa ja suuntaa kohti teknistä huonetta. Koska hän ei ole sittenkään aivan varma reitistä huoltokohteeseen, hän ottaa puhelimensa ja avaa tehdasopassovelluksen.
Sovellus käyttää GPS:ää ja kameraa nähdäkseen missä Marjukka on ja ponnauttaa näytölle opasdroidin, joka kertoo mihin kääntyä ja auttaa häntä pääsemään tekniseen huoneeseen. Kun alue on 3D-skannattu, on mahdollista luoda virtuaalikierros tai yhdistetyn todellisuuden opas, joka auttaa löytämään määränpään.
Teknisessä huoneessa Marjukka purkaa työkalunsa, varusteensa ja ottaa HoloLensin käyttöön. Kun hän aktivoi huoltosovelluksen, hän näkee tiedot työstään ”kellumassa” ilmassa. HoloLens tuo tiedot, grafiikat ja toiminnot suoraan hologrammeina käyttäjän näkökenttään.
Marjukka näkee, että sovellus tunnisti jo sijainnin ja kaapin, jota hän tarvitsee toimiakseen – se korostetaan hänen näkökenttäänsä. Se näyttää hänelle myös, mitä työkaluja hän tarvitsee seuraaviin vaiheisiin. Ohjaimien avulla hän avaa kaapin ja näkee kohdeohjainyksikkönsä korostettuna HoloLensissä.
Kun hän etenee ohjainyksiköiden vaihtamisessa, hän saa oppaita HoloLensiinsä sekä tietoja tarvittavista työkaluista, osia korostettuina ja etenemisohjeita. Jos hänellä on ongelmia tai oppaista puuttuu jotain, hän voi myös ottaa yhteyttä huoltoinsinööriin, joka voi auttaa häntä operatiivisesta toimistosta Dynamics Remote Assist – ominaisuutta käyttäen.
Remote Assist mahdollistaa asiantuntijan osallistumisen Teamsin kautta virtuaalisesti paikan päälle. Hololensin käyttäjä näkee asiantuntijan videokuvassa ja he molemmat voivat käyttää piirto-työkaluja korostakseen asioita. Asiantuntija näkee myös Hololensin käyttäjän näkemän kuvan fyysisestä tilassa suoraan omassa Teamsissa.
Ylläpitotyön jälkeen Marjukka päivittää myös tiedot uusista ohjausyksiköistä dokumentaatioon skannaamalla niiden koodit ja tarkistamalla asennuksen. Sitten hän seuraa oppaita käydäkseen läpi näiden uusien yksiköiden aktivoinnin ja diagnoosin. Kun kaikki vaiheet on suoritettu, hän poimii varusteensa ja lopulta 3D skannaa telineen matkapuhelimellaan päivittääkseen digitaalisen kaksosen sekä allekirjoittaa tehdyt huoltotyöt muistiinpanoineen.
Matkalla ulos Marjukka saa esihenkilöltään kiireellisen tehtävän ja viestin mennä tehtaan operaatiohuoneeseen ennen lähtöä. Hänen on autettava paikallista tehdasteknikkoa prosessivirran vianmäärityksessä. Koska tämä on tehtävä, jonka hän todella haluaa tehdä, hän ottaa sen mielellään vastaan ja se kirjataan hänelle. Koska hän ei tiedä huoneen sijaintia, hän käyttää puhelimensa virtuaalista opasta apuna.
Kun tehtaan digitaalinen kaksonen on käytössä, hän alkaa selvittää ongelmaa paikallisen teknikon kanssa. Prosessin aikana hän voi käyttää kaikkia niitä työkaluja, joita kävimme jo läpi aikaisemman huoltotyön aikana. Poikkeuksena, että sekä hän että teknikko voivat nähdä digitaalisen kaksosen ja reaaliaikaisen IoT-tiedon käyttäessään HoloLensia. He voivat nähdä palvelusovelluksen tunnistavan (digitaalisen kaksosen datan avulla) tietyt komponentit fyysisessä maailmassa ja antavan heille mahdollisuuden saada lisätietoja näistä komponenteista – tiettyjen komponenttien historian tai palveluhistorian.
Koska he tarvitsevat lisätietoja, he pyytävät myös vanhempaa huoltoinsinööriä liittymään mukaan virtuaalisesti. He kaikki käyttävät HoloLensesiä, joten he voivat olla käytännössä samassa tilassa huolimatta siitä, että insinööri on fyysisesti toisessa kaupungissa. Marjukka ja teknikko näkevät insinöörin avatarin seisovan heidän vieressään ja insinööri näkee heidän avatarinsa.
Näin he voivat tehdä yhteistyötä ongelman parissa keskustellen kun olisivat kaikki fyysisesti läsnä, ja insinööri näkee, mitä paikan päällä olevat teknikot näkevät. He voivat lisätä muistiinpanoja ja tuoda esiin kaavioita ja tietoja komponenteista ja käyttää digitaalista kaksosta skenaarioiden testaamiseen. Insinööri voi valtuuttaa tehtävät ja valvoa työn tekemistä. Tämä nopeuttaa vianmääritystä ja mahdollistaa uusia tapoja optimoida huoltoa sekä tuotantoa.
Kotona illalla, Marjukka miettii, että oli todella viisas päätös varmistaa, että hänen HoloLens-laitteensa oli täysin ladattu ennen tehtaalle tuloa. Tämä oli todella täydellinen päivä hänelle – yksi läpäisty sertifikaatti, onnistunut huoltotehtävä ja hän auttoi tehdasta säästämään suuria määriä rahaa vianetsinnällä, ennen kuin seisokkeja tapahtui. Se näyttää hyvältä hänen tavoitteissaan, mittareissa ja raporteissaan.
Marjukka käytti tässä esimerkissä monenlaisia tekniikoita, jotka osoittavat digitaalisten kaksosten, yhdistetyn todellisuuden ja muun Metaverse-tekniikan tärkeyden. Toisin kuin monet toimiston ihmiset, hän ei käyttänyt VR-laseja, mutta hän hyödynsi monipuolisesti muita laitteita kuten matkapuhelinta, kannettavaa ja HoloLens-laitetta.
Microsoft Cloud (ja Metaverse-ratkaisut) tekee jo monista kuvatuista esimerkeistä mahdollisia – käyttämällä työkaluja, kuten Dynamics 365 Field Service, Guides, Supply Chain Management, Power Platform, Azure, Mixed Reality ja HoloLens, voidaan jo nyt parantaa tuottavuutta, merkityksellisyyttä ja hyötykäyttöä eri toimialoilla – valmistuksesta palveluihin. Teknologian käyttäminen älykkäällä tavalla mahdollistaa uudenlaiset, paremmat, tuottavammat ja täydelliset työpäiväkokemukset kaikille.
Tilaa webinaaritallenne: Kuinka nykyisillä metaverse-ratkaisuilla kehitetään liiketoimintaa ketterästi?
Kuinka metaverse-ratkaisuja voidaan hyödyntää esim. sairaaloissa, hotelleissa, ravintoloissa, verkkokaupoissa ja kiinteistöalalla jo nyt? Kuinka mm. julkisia tiloja ja työntekijäkokemusta voi kehittää?
Paljon hedelmiä on poimittavaksi heti, olemassaolevilla ratkaisuilla ja kevyillä projekteilla! Tilaa maksuton, englanninkielinen webinaaritallenne ja näe kattavasti konkreettisia esimerkkejä.
Tutustu metaverse-palveluihimme ja materiaaleihin
Tutustu Metaverse-tarjontaamme: Parannettu ostokokemus, etäpalvelu ja -huolto, tehokkuuden ja koulutuksen optimointi, uusien työntekijöiden perehdytys, johdon kokoustila, digitaaliset kaksoset tilaratkaisuissa, kauko-ohjattavat laitteet ja ajoneuvot… Tai ota yhteyttä ja kerro omista tarpeistasi!
Sivulta löydät myös kattavasti tukimateriaalia matkalle metaverseen kuten podcasteja, blogeja ja työpajan.
Blogikirjoituksen löydät englanniksi Vesa Nopasen My Metaverse Day -blogista