Koulut palasivat laajasti lähiopetukseen vielä ennen kesälomia, ja vielä ei voi ennustaa millainen koulumaailma on tästä eteenpäin. Modernit työvälineet voivat monipuolistaa opetuksen keinoja ja helpottaa koulujen arkea monella tavoin myös jatkossa. Älä heitä äkillisen digiloikan oppeja hukkaan! Julkaisemme kevään ja kesän aikana sarjan keinoja ja vinkkejä loikan jatkamiseen oppilaitoksissa.
Kevätjuhlatyöryhmä kokoontuu, niin kuin joka vuosi tähän aikaan. Myös tänä vuonna, koronasta huolimatta. Turvavälit huomioiden tietenkin. Honkkalan yhtenäiskoulun matematiikan lehtori Paula kaataa kuppiin kahvia ja istahtaa opehuoneen sohvalle. Vielä vartti aikaa alkuun. Vararehtori Antti osallistuu etänä, koska hän kuuluu riskiryhmään. Täytyykin virittää kokous pystyyn.
Honkkalan käytävillä on tähän aikaan iltapäivästä hiljaista, mutta tunnelma on odottava. Kesä on jo ovella ja silloin saa hetkeksi huokaista. Ensin pitäisi kuitenkin hoitaa muutaman viikon päästä alkava kevätjuhla. Se on tämän vuoden yhdeksäsluokkalaisille ainutkertainen tapahtuma. Myös kutoset kokevat siirtymän erilaiseen koulumaailmaan ja sanovat hyvästit tutulle luokanopettajalleen. Opettajatkin itkevät silloin.
Huoltajienkin kanssa on muodostunut tärkeitä siteitä ja heitä on kiva kiittää yhteistyöstä. Entäs ne ykköset ja heidän huoltajansa, joille tämä on ensimmäinen kevätjuhla koulussa. Sen täytyy olla jotakin erityistä tänäkin vuonna ja tavoittaa kaikki he, joita tämä koskettaa. Heillä on vain tämä yksi hetki, olkoonkin vaikeat ajat.
Paulan katse käy tietokoneeseen, josta on tullut entistäkin tärkeämpi työkalu tänä keväänä. Mites se Microsoft Teams tähän taipuisi? Siellähän on se livetapahtumakin, ajattelee Paula ääneen. Ei varmaan voida kokoontua edes oppilaiden kesken yhteen saliin, mutta yhteiset puheet ja musiikkiesitykset voisi hoitaa sitä kautta. Jokainen esiintyvä luokka voisi myös toteuttaa esityksen Teamsin avulla. Olkoon se sitten live-esitys tai etukäteen valmisteltu. Nämä esitykset voisi järjestää vaikka kanaville.
Paula on vuosien varrella oppinut, että opettajille on parempi antaa vapaus toteuttaa esityksensä omien vahvuuksiensa mukaan ja oman luokan näköiseksi. Taitavaa porukkaa, joten miksi lähteä ohjeistamaan. Nämä esitykset voitaisiin sitten katsoa omassa luokassa yhdessä. Ja huoltajat kotoa omilla laitteillaan, kuten myös ne oppilaat, jotka eivät nyt päässeet kouluun. Hehän voivat halutessaan jakaa linkin myös isovanhemmille, kummeille ja muille tärkeille läheisille, jotka yleensä eivät ole päässeet mukaan, kun koulun tilat eivät salli niin suurta osallistujamäärää.
Voi kunpa olisi aikoinaan voinut isovanhemmille jakaa kevätjuhlat päiväkodista ylioppilasjuhliin asti, mietti Paula. Jos ehdotus kevätjuhlan järjestämisestä Teamsilla menee muille tiimiläisille läpi ja se onnistuu, voisi jatkossa tehdä kaikista koulun juhlatilaisuuksista livetapahtuman ja ottaa mukaan kaikki oppilaille tärkeät ihmiset. Jatkossa tässä olisi hyvä vastuu isommille oppilaille. Kaikki kun eivät halua esiintyä, niin olisivat vastuullisessa roolissa tekniikan suhteen. Voisivat oppilaskunnassa ottaa tämän koulutuksen hoitaakseen. Tämä jos mikä olisi työelämässä varmasti oiva taito osata.
”Kuuluuko? Näkyykö? Tää taustakuva on meidän pihalta”, keskeyttää Antti, joka liittyi Teamsin välityksellä työryhmän kokoukseen. Samalla Elina ja Heikki tepastelevat sisään opehuoneeseen. Työryhmän kokous voi alkaa.
Vararehtori aloittaa palaverin kertomalla mitä hän oli kuullut – naapurikunnassa on tehty Microsoftin Teams -palvelulla koko live-lähetys.
Vanhoissa tutuissa kokoushuoneissa on pystytty tekemään luokkakohtaiset miitingit. Ja kun mennään yli satojen henkilöiden katsojamäärälähetyksiin, onkin siirrytty suoraan Live Event -palveluun, missä voi sitten tehdäkin esityksiä vähän isommalle väelle. Kunnan It-tuelle vaan oli kuulemma kerrottu, että tällaista halutaan tehdä ja he olivat sen saaneet toteutettua. Oli livenä rehtorin puhetta ja 8. luokan musiikkiesityksiä. Tuolivarastoon oli tehty upea tausta, missä lakkiaisiin valmistuva Hanna oli pitänyt ylioppilaspuheen koko koululle.
Live Event -palvelussa onkin hyvä, että tapahtuma voidaan valmistella paperille, tehdä kaikki nauhoitukset ennalta ja sitten vaan syötetään ne oikeassa järjestyksessä maailmalle sieltä ”tuottajan” pallilta. It-tuki kuulemma hoitaa tekniset jutut, meidän pedagogien ei tarvitse siihen puuttua miten se toimii, kunhan toimii.
Mites katsojat sitten? Niille lähtee kuulemma linkki, mistä pääsee katsomaan tapahtumaa ja kotona voi juhlat alkaa.
Ison livelähetyksen jälkeen voidaan sitten vielä jakaa luokat pienempiin osiin. Voidaan mennä vielä takaisin Teams-kokoukseen, missä ope kertoo viimeiset kuulumiset ja mistä jatketaan syksyllä. Oppilaat voivat sanoa viimeiset heipat opeille ja muille oppilaille. Sitten voikin se loma alkaa.
”Entäs sitten, jos syksyllä tulee se toinen aalto?”, kysyy Tauno.
Ryhmänohjaajat ja luokanvalvojat voivat siellä luokkaosioissaan vielä sanoa, että jos virus tulee syksyllä uudestaan, niin nythän ollaan opittu koko kevät miten pitää olla täällä Teamsissa. Silloin syksyllä voidaan hyvillä mielin jatkaa.
”Mistä ne oli naapurikunnassa kuullu tästä palvelusta?”, Tero kysyy.
”Sulava Oy:ltä.”
Kirjoittajat: Helena Mäkinen, Petri Jämsen