Ennustettavia yllätyksiä

Avainsanat:

No tags found.

Marko Kulmala on yrittäjä, Supertemp, kirjailija ja aloitteleva stand-up -koomikko. Kulmalan Insano tuottaa ideoita, tarinoita ja häiriöitä. Marko Kulmala on opiskellut kirjallisuuden teoriaa, viestintää ja historiaa ja hän uskoo Tapparaan. Markon stand-up -harjoituksia voit nähdä tänään 12.12. Kansallisteatterin Lavaklubilla ja ke 18.12. Ontherocksissa.

Jotkut tykkäävät yllätyksistä, toiset eivät.

Liike-elämässä on kaksi osaa: liike ja elämä. Elämään yllätykset kuuluvat aina, itsestäänselvänä osana. Toisaalta on niin, että jos on liikkeessä, voi olla varma, että yllätyksiä tulee.

Jäljelle jää kysymys. Kun kerran on niin, että yllätyksiä tulee, mitä meidän silloin pitää ajatella yllätyksistä? Eli toisin sanoen: eikö ole niin, että ainoa asia johon voimme vaikuttaa, on se miten suhtaudumme yllätyksiin?

Olen vuosia tehnyt töitä strategiaviestinnän parissa. Vuosi vuodelta olen tullut vakuuttuneemmaksi siitä, että strategioissa on kaksi ongelmaa. Ne eivät toteudu tai ne eivät ole strategioita.

Strategioissa eletään kuin yllätyksiä ei olisikaan.  Eli käännetään selkä todelliselle elämälle. Olen ehdottanut usein, että esimerkiksi strategiapresentaatioissa joka viidenteen slideen kirjoitettaisiin sana sattuma. Eikä mitään muuta. Sattuma isolla. Näin pystyttäisiin sommittelemaan omaa suhdetta todellisuuteen toiseksi.

Jos pystyy muuttamaan omaa suhtautumistaan yllätyksiin, yllätyksistä saa enemmän irti.

Teemme tällä hetkellä yrityskulttuurin kehitysoperaatiota teknologiayritykselle, jonka koodiin otetaan ydinasiaksi ennustettavuus. Ai miksi? No siksi, että kun oma toiminta on ennustettavaa, pystyy tuottamaan asiakkaille helpommin positiivisia yllätyksiä.

Ennustettavuus on myös ennustettavuutta tuntemattoman edessä. Miten toimimme silloin, kun käsittelemme jotain sellaista, mitä emme vielä ymmärrä ollenkaan?

Ihminen on mainio epeli. Kova sopeutumaan muuttuviin olosuhteisiin, ja toisaalta ihminen luo olosuhteita koko ajan uusiksi. Avioliittolait muuttuvat, perheen konsepti muuttuu, nyt päiväkoti-iässä olevista tytöistä joka toinen elää satavuotiaaksi, Afrikka nousee lopulta kurjuudesta, demokratia tullaan keksimään uudelleen, sähköautoista tulee totta, elämysnäkeminen on arkipäivää muutaman vuoden kuluttua. Cheek myy stadionin tuplatäyteen.

Eikö olekin jännittävää. Maailma muuttuu joulukalenteriksi.

Kirjoittaja: Marko Kulmala