Opettajat joutuivat maaliskuussa muuttamaan opetusmenetelmiään pikavauhtia etämoodiin ja apuun riensi työtön it-osaaja Petri Jämsen Konnevedeltä. Hänen toimintansa opettajien vertaistukiryhmässä on osoittautunut arvokkaaksi tuhansille pakotettua digiloikkaa tekeville opettajille. Nyt Petrin hyvä työ jatkuu Sulavalla.
Petri Jämsen toimi vuosia keskisuomalaisen Konneveden kunnan it-tuessa ja tottui työssään auttamaan opettajia. Jäätyään työttömäksi vuoden 2020 alussa hän alkoi seurata tuttua Facebookissa toimivaa opettajien vertaistukiryhmää ja huomasi sen pursuavan avunhuutoja etäopetuksen työkaluihin koronavirusepidemien puhjettua.
“Auttaminen lähti käyntiin sattumalta. Eksyin Facebookissa opettajien Office365-aiheiseen vertaistukiryhmään ja näin kysymyksiä, joiden aihepiirin taidoin. Päätin tarjota apua ja avasin ketjun, että minulta saa kysellä. Siitä se sitten lähti.” kertoo Petri.
Minulla oli aikaa, osaamista ja halua neuvoa. Eniten neuvoja kaivattiin Microsoft Teamsin käytössä opettajien siirryttyä etäopetukseen ja aloin tehdä aiheesta lyhyitä opetusvideoita. hän jatkaa.
Sulavan toimitusjohtaja Aki Antman oli myös mukana vertaistukiryhmässä ja pani merkille Petrin upean asenteen ja osaamisen:
”Minulla on itselläni kaksi alakoululaista ja näen joka päivä miten hienosti opettajat venyvät etäopetukseen. Päivät venyvät 15-tuntisiksi, mutta silti aika ei riitä kaikkeen. Useimmilla kunnilla ja kaupungeilla ei ollut mitään valmiita malleja tarjota opettajien taustatueksi.”
Opettajat ansaitsevat ja tarvitsevat kaiken avun ja Sulavalla on Suomen paras osaaminen sekä halu tukea heitä. Petri jatkaa nyt Facebook-tuen antamista kriisin aikana – ja saa tästä palkkaa. Meillä on yrityksessä paljon huippuosaamista, 130 kollegaa, jotka Petri saa nyt avukseen. Haluamme osaltamme kantaa yhteiskuntavastuuta tässä kriisissä. hän kertoo.
“Pelastusrengas syvään päähän hypättäessä”
Petrin pyyteetön auttaminen ryhmässä huomattiin nopeasti ja kiitoksia alkoi sataa. Se innosti häntä jatkamaan.
“Nopea täsmäapu on kirvoittanut kiitoksia, sain jo ihan alkumetreillä palautteen eräältä opettajalta, joka sanoi minulle: “Me hypättiin syvään päähän, ja sinulta löytyi pelastusrengas.” Se lämmitti”, kertoo Petri.
“Ilman tätä kanavaa ja Petri Jämsenin uupumatonta ja kärsivällistä neuvomista en minä eivätkä opettamani oppilaat olisi selvinneet etäopetuksen tietoteknisistä haasteista läheskään yhtä kivuttomasti kuin nyt. Kysymyksiin saa sanallisen ja/tai kuvallisen vastauksen välittömästi. Välitän Petrin ohjeita myös muille työssäni: ne ovat helpottaneet monen arkea merkittävästi!” kiittää opettaja Mari Byman Facebook-ryhmän seinällä.
Vaikeat ajat nostavat esille sankareita. Petrin pyyteetön työ on auttanut minua monella tavalla. Oman toimeni ohella toimin opettajakollegoiden tukena ja kouluttajana ja saan täältä paljon hyödyllistä materiaalia heille edelleen välitettäväksi. Lisäksi olen usuttanut kollegoja liittymään palstalle, jolloin he saavat neuvot ja ohjeet täältä suoraan. Oma työni on keventynyt tämän johdosta, kertoo Jarkko Lehmuskenttä ryhmässä.
Vertaisryhmästä on tullut merkityksellinen toimija tässä muutoksessa. Ryhmässä on jo 7 500 opettajaa ja opetusalan toimijaa, joista peräti 5 200 toimii aktiivisesti. Nopea etäopetukseen siirtyminen kasvatti ryhmää maaliskuussa huimat 43% ja eikä kasvulle näy vielä loppua.
“Opettajat tekevät ryhmän seinälle yli 300 uutta aloitusta joka päivä. Vastaan näihin yhdessä muutaman muun vapaaehtoisen sekä ryhmässä olevien opettajien kanssa.” kertoo Petri.
“Neuvonnan aihepiirit vaihtelevat tavanomaisesta koulutehtävien teko- ja palautusneuvoista aina melko lupsakkaan “Näin estät oppilaita rellestämästä Teams-palvelussa” -ohjeeseen. Jälkimmäisellä on jo lähes 3 000 katsomiskertaa,” hän jatkaa.
Pakollinen digiloikka etäopetukseen on sujunut vauhdilla. Teamsin käyttö on opettajakunnassa otettu rivakasti haltuun ja perustaitojen kartuttua vertaistukiryhmän kysymykset ovat jo muuttuneet astetta vaativimmiksi.
Kun työkalut eivät enää aiheuta päivittäistä päänvaivaa, opettajat voivat keskittyä parhaaseen mahdolliseen opetukseen. Työtä on silti vielä paljon tehtävänä ja aion jatkaa opettajien auttamista kaikin keinoin. sanoo Petri.
Tie Sulavaksi
“Kun aloitin vapaaehtoistyöt minulta kysyttiin, että oletko Microsoftilla töissä vai kenen piikkiin tätä teet. Vastasin, että olen työtön ja mulla on tylsää. Se poiki yhteydenottoja ja yksi näistä oli Sulava.” naurahtaa Petri Jämsen.
On mahtavaa olla auttamassa opettajia työssään nyt Petrin avulla. Toivomme, että avun kautta opetuksen laadukas järjestäminen ei jää kiinni välineistä ja niiden käytöstä. Kun panin merkille Petrin mahtavan työn, otin yhteyttä, pidimme Teamsin kautta työpaikkahaastattelun ja päätin siltä istumalta palkata hänet. kertoo Aki Antman.
“Aloitin toisenkin etäneuvottelun töistä, mutta valitsin Sulavan sen nopean toiminnan puolesta ja tuli heti sellainen fiilis, että tuossa firmassa voisin viettää aikaa pidemmänkin aikaa.” kertoo Petri.
Petri jatkaa opettajien ilmaista tukea vähintään lukukauden loppuun. Lisäksi hän saa taustatuekseen Sulavan muiden ammattilaisten osaamisen. Kriisin jälkeen Petri jatkaa asiantuntijana Sulavalla.
“Enpä olisi 17. maaliskuuta ryhmän seinälle ensimmäistä tukiketjua laittaessani uskonut, että 8. huhtikuuta olisin konsulttina töissä Sulavalla.” päättää Petri.
Vertaisryhmä Facebookissa: Microsoft Office365 opetuksessa ja oppimisessa
Lisätietoja:
Aki Antman, CEO & Co-founder, GSM +358 40 743 2377, aki.antman@sulava.staging.web-veistamo.fi
Petri Jämsen, Consultant, GSM +358 45 163 7770, petri.jamsen@sulava.staging.web-veistamo.fi