Uuden yrityksen ensimmäinen vuosi

Avainsanat:

No tags found.

Sulavan ensimmäinen tilikausi päättyy 31.12.2011. Yritys merkittiin kaupparekisteriin marraskuussa 2010, mutta varsinainen liiketoiminta käynnistyi helmikuussa 2011. Nyt on aika katsoa, miten ensimmäinen vuotemme meni. Pyrin katsomaan tässä kirjoituksessani asioita erityisesti yrittäjän näkökulmasta.

Yritys ei toimi automaattisesti

Uuden yrityksen perustaminen ei koskaan ole helppoa. Sulavassa lähtökohdat olivat erinomaiset, taustalla oli todella kokenut porukka sekä työntekijöiden että hallituksen osalta. Olimme tehneet kotiläksymme huolella ja tiesimme toimivamme alueella joka on ajankohtainen jo nyt ja tulee kasvamaan merkittävästi tulevina vuosina. Perustajat pystyivät myös myöntämään yritykselle lähes puoli miljoonaa euroa pääomalainoina alkupääomaksi, mikä antoi meille vapauden kehittää omaa tarjontaamme rauhassa.

Alkupääomassa on myös aina petollinen puolensa. Koska meillä oli alusta asti kassassa rahaa, meillä ei ollut varsinaista kiirettä saada palveluitamme ja tuotteitamme asiakkaille. Jopa meidän kokenut tiimimme meinasi sortua tuotekehityksen parissa näpräilyyn ja asioiden jatkuvaan hiomiseen kun oikeasti meidän olisi pitänyt olla alkuvaiheessa huomattavasti aktiivisemmin yhteydessä potentiaalisiin asiakkaisiin. Tämä näkyy suoraan yrityksen luvuissa. Sulavan marraskuun 2010 – tammikuun 2011 liikevaihto oli 0 €. Helmi-toukokuun 2011 liikevaihto oli noin 250 000 €. Kesä-joulukuun liikevaihtomme ylitti reilusti miljoonan, vaikka tähän väliin osuivat tietysti myös sulavalaisten ja asiakkaidemme kesälomat. Liiketoimintamme oli tietysti näillä luvuilla selvästi tappiollista toukokuuhun asti, sen jälkeen toiminta on ollut selkeästi voitollista. Tilikautemme tulee kokonaisuudessaan olemaan voitollinen.

Oppina muille voin todeta, että yrittäminen ja erityisesti uuden yrityksen perustaminen on aina vähintään jonkinlainen taloudellinen riski. Meillä riskin kantoivat yrityksen perustajat sijoittamalla alkupääoman yritykseen. Samoin olimme sopineet osakassopimuksessamme seuraavasti osakkaiden palkkojen osalta :”Osakkaat sitoutuvat myös osakkaiden omien työsuhde-etujen (mukaan lukien palkan) heikentämiseen yhtiön taloustilanteen niin vaatiessa.”. Sulava on pyrkinyt alusta asti maksamaan perustajilleen markkinahintaista palkkaa, mutta luonnollisesti jouduimme alkuvaiheessa tinkimään perustajien palkkatasosta. Yrittäjäksi ryhtyessä kannattaa aina miettiä etukäteen millaisiin riskeihin on valmis ja miten oma talous kestää mahdolliset epävakaat tulot.

Hallitus ja kumppanit yrittäjien tukena

Päätimme alusta asti valita Sulavaan kokonaan ulkopuolisen hallituksen. Kymmenien keskusteluiden jälkeen lukuisten halukkaiden jäsenten joukosta hallitukseemme valittiin Kimmo Rasila (pj.), Ahti Haukilehti, Marco Mäkinen ja Taneli Tikka. Olen hallituksellemme velkaa ison kiitoksen kuluneesta vuodesta. Hallitus on ollut tukenamme ja apunamme kaikissa asioissa. Lisäksi hallitus on toiminut sparrausapuna erilaisille ideoillemme sekä ideoinut aktiivisesti uusia liiketoimintamalleja. Ja erityisesti hallitus on koko ajan varmistanut että teemme asiat oikein ja keskitymme oikeisiin asioihin. Suosittelen lämpimästi kaikkia yritystä perustavia miettimään alusta alkaen ulkopuolisen osaamisen hyödyntämistä hallitustyössä.

Yksi tärkeä kumppani uudelle yritykselle on luonnollisesti pankki. Me valitsimme lukuisten suositusten perusteella pankiksemme Nordean, tarkemmin sanottuna lähes toimistoamme vastapäätä olevan Mannerheimintie 7:n konttorin. Kokemuksesta tiesimme, että sekä pankilla että nimetyillä pankin yhteyshenkilöillä on oltava kyky ja halu ymmärtää aloittavan yrityksen liiketoiminta ja tavoitteet. Yhteistyömme Nordean kanssa on sujunut erittäin mallikkaasti ja voin täysin rehellisesti ja vilpittömästi kiittää pankkiamme ja yhteyshenkilöitämme erittäin yrittäjämyönteisestä toiminnasta.

Lähes jokaiselle aloittavalla yritykselle on jonkinlaisia päämiehiä, pääyhteistyökumppaneita tai muita vastaavia tahoja. Meille tärkein kumppanimme on Microsoft. Microsoft on myös auttanut meitä ensimmäisen vuotemme aikana enemmän kuin mikään muu yksittäinen taho. Microsoft ei tietysti tee tätä hyvää hyvyyttään, heille kumppaniverkosto on täysin kriittinen osa liiketoimintaa. Kun toimii päämiehen kanssa, tulee yrittäjän aina ymmärtää oma roolinsa ja merkityksensä päämiehen ekosysteemissä. Kumppanuudet eivät yksinkertaisesti toimi ajatusmallilla “Anna takka mulle ensin tulta, minä annan sitten jälkikäteen puut ja sytykkeet”.

Työntekijöiden ja asiakkaiden tulee aina olla etusijalla

Sulavan asiakaskunta on lähes uskomaton kun muistetaan yrityksen ikä. Asiakkainamme on esimerkiksi Suomen suurimpia pörssiyhtiöitä, finanssialan suuria toimijoita, keskushallinnon keskeisiä organisaatioita, isoja kaupunkeja sekä maamme johtavia oppilaitoksia. Joukkoon mahtuu myös tunnettuja perheyhtiöitä, isoja ketjuja, kansainvälisten jättien kotimaan toimipisteitä sekä erilaisia ja eri kokoisia omien alojensa ammattilaisia. Pilvipalveluiden, sosiaalisen teknologian ja onnistuneiden IT-projektien merkitys ja vaikutus on yhtä tärkeä kaikilla toimialoilla ja kaikenlaisissa ja kokoisissa organisaatioissa. Asiakkaiden tyytyväisyys on meille elinehto. Onneksi Sulavan asiakastyytyväisyys on huippuluokkaa. Asiakastyytyväisyytemme oli syyskuussa 2011 tehdyssä Microsoft CSAT-tutkimuksessa 183, mikä ylittää todella selvästi kotimaisen keskiarvon ja saattaa olla jopa paras tulos Suomessa.

Työntekijöiden palkkaaminen uuteen yritykseen on aina iso asia. On aivan eri asia perustaa yritys työllistääkseen itsensä / perustajat kuin pyrkiä aktiivisesti orgaaniseen kasvuun. Aloittavan yrityksen kannattaakin harkita jo etukäteen tavoitteitaan ensimmäisille toimintavuosille. Meille oli alusta asti selvää, että Sulava on kasvuyritys. Palkkasimme perustajien lisäksi ensimmäisen työntekijän huhtikuussa 2011. Tästä eteenpäin olemme pyrkineet rekrytoimaan uusia sulavalaisia kuukausittain ja haemme jatkuvasti uusia osaajia joukkoomme. Uskoisin, että olemme luoneet Sulavasta todella miellyttävän työpaikan – vaikka tietysti aina löytyy paljonkin parannettavaa ja kehitettävää. Suuri kiitos Sulavan menestyksestä kuuluu tietysti työntekijöillemme – olette aivan uskomattoman osaavaa porukkaa ja sen lisäksi mahtavia persoonia. Kiitos!

Halusimme alusta asti kertoa avoimesti Sulavan toiminnasta verkossa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa. Meillä pääkanavaksi valittiin oma blogimme, johon kirjoitimme vuoden 2011 aikana yli sata kirjoitusta. Toinen meille tärkeä kanava on Facebook, jossa Sulavalla on yli 1 100 seuraajaa – selvästi eniten suomalaisista Microsoft-kumppaneista. Itse uskon, että avoin ja aktiivinen viestintä on ollut yksi keskeinen menestystekijämme.

Luottavaisin mielin ja vakaalta pohjalta vuoteen 2012

Vaikka yrittäminen ei koskaan ole helppoa, on se silti mielestäni erittäin suositeltava vaihtoehto palkkatöille. Omassa yrityksessä pystyy aivan eritavalla vaikuttamaan asioihin sekä iloitsemaan onnistumisista. Itse olen todella ylpeä Sulavan ensimmäisen vuoden saavutuksista. Ja samalla tiedän, että olemme vasta Sulavan tarinan alkusivuilla.

Meidän osaltamme tilanne on tällä hetkellä erinomainen. Yrityksemme talous on kunnossa ja sijoitettu pääoma edelleen tallella tulevia investointeja varten. Vuoden 2012 tilauskanta on hyvällä tasolla ja tulemme ensi vuonna kasvattamaan Sulavan henkilömäärää noin sata prosenttia ja liikevaihtomme kasvaa reilusti yli 100%. Vaikka investoimme vahvasti tuotekehitykseen ja kasvuun, tulee tuloksemme olemaan selkeästi voitollinen. Kerron seuraavassa blogikirjoituksessani lisää ensi vuoden suunnitelmistamme ja lupauksistani vuodelle 2012.