Windows Autopatch on Microsoftin pilvipalvelu, jonka tarkoitus on automatisoida Windowsin, Microsoft 365 Apps for Enterprisen, Microsoft Edgen ja Microsoft Teamsin päivitykset turvallisuutta ja tuottavuutta parantaen. Palvelu mahdollistaa organisaation sisäisten resurssien vapauttamisen muihin tehtäviin päivitysprosessien suunnittelun ja toteuttamisen sijaan, sekä minimoi häiriöt loppukäyttäjille.
Tässä kirjoituksessa kerromme palvelun etujen lisäksi sen toiminnasta ja kuinka se toimii ongelmatilanteessa.
Tärkeimmät edut sekä huomioitavaa
Microsoft hallitsee päivitysten käyttöönottoa laitteilla, joka taas säästää organisaation resursseja. Se auttaa myös sulkemaan tuotanto- ja tuottavuusaukot päivitysten julkaisun ja käyttöönoton välillä.
Tällä hetkellä Windows Autopatch tukee vain Windows 10:tä ja 11:tä, joten Linux-, macOS- ja kolmannen osapuolen sovellukset vaativat edelleen perinteisempiä päivitysprosesseja. On myös syytä huomata, että Autopatch ei tue Windows Serveriä, joten kattavat vaihtoehtoiset päivitysprosessit ovat välttämättömiä.
Windows Autopatch sisältyy Windows 10/11 Enterprise E3:een, lisätietoa lisenssivaatimuksista löytyy täältä.
Laitteiden on oltava jo rekisteröityinä Microsoft Intuneen ennen Windows Autopatchin käytön aloittamista. Lisätietoja muista vaatimuksista palvelun käyttöönottamiseksi löytyy täältä.
Miten Windows Autopatch toimii?
Kun laite on rekisteröity palveluun, Windows Autopatchilla on useita hallinta-alueita kuten esimerkiksi Windows 10:n ja Windows 11:n laatu- ja ominaisuuspäivitykset sekä Microsoft 365 -sovelluksien päivitykset.
Windows Autopatch hyödyntää Windows Updatea ja muita palvelukomponentteja laitteiden päivittämiseen. Se yksinkertaisesti tarjoaa automatisoidun ratkaisun heille, jotka etsivät sulavampaa lähestymistapaa päivitysten käyttöönotossa.
Kuinka Windows Autopatch varmistaa, että päivitykset tehdään onnistuneesti?
Windowsin laatu- ja ominaisuuspäivityksissä päivitykset otetaan käyttöön ensin testirinkiin kuuluvilla laitteilla. Laitteet arvioidaan ja päivitykset levitetään sitten First, Fast sitten Broad -rinkien laitteisiin.
Jokaisessa etenemisvaiheessa on arviointijakso. Tämä prosessi on riippuvainen kaikkien päivitysten tarkistamisesta näiden käyttöönottovaiheiden aikana. Tuloksena on varmistaa, että rekisteröidyt laitteet ovat aina ajan tasalla ja liiketoiminnan häiriöt minimoidaan.
Mitä tapahtuu, jos päivityksissä havaitaan ongelmia?
Windows Autopatch käyttää kolmea avaintoimintoa päivitysongelmien ratkaisemisen apuna:
- Pysäytysominaisuus – Päivitykset eivät etene seuraavaan päivitysrenkaaseen, ellei vakautta koskevia tavoitteita saavuteta. Päivitykset voidaan myös keskeyttää manuaalisesti.
- Palautusominaisuus – Jos havaitaan, että laitteet eivät täytä suorituskykytavoitteita päivityksen jälkeen, päivitykset voidaan kumota automaattisesti.
- ’Valikointi’-ominaisuus – Päivityksen osat, joissa ei havaita ongelmia voidaan välittää eteenpäin. Osat, jotka eivät toimi odotetusti voidaan pysäyttää tai perua, valikoivasti ja automaattisesti.
Kuinka voimme auttaa?
Ota yhteyttä niin jutellaan lisää! Laitehallintapalveluillamme mahdollistamme organisaatiolle jatkuvasti päivittyvän ja ajan tasalla olevan päätelaiteympäristön. Palvelut ja sovellukset ovat kaikkialta käytettävissä ja niiden hallinta on mahdollisimman automatisoitua.
Windows 11 päivitys tuo mukanaan nipun uudistuksia. Kyseessä ei ole tavallinen Windows-päivitys – sen avulla pilvipohjainen laitehallinta nousee uudelle tasolle parantaen työn tuottavuutta ja tietoturvaa. Meiltä saat Windows 11 -käyttöönotot laajalla kokemuksella!
Modernin päätelaitehallinnan palvelumme kattavat sekä työasemat että mobiililaitteet. Sulavan laitehallintapalvelut varmistavat toimivat ratkaisut sekä mobiililaitteiden että Windows-/Mac-työasemien moderniin hallintaan. Lisäksi toimitamme organisaatioille myös palvelut etäyhteyksien hallintaan ja sovellusten julkaisemiseen.